woensdag 6 februari 2013


één telefoonnummer voor vragen rond geweld, misbruik en kindermishandeling


Toets van 1 maart af het telefoonnummer 1712 en je komt terecht bij het meldpunt voor geweld, misbruik en kindermishandeling. Gedaan met moeilijke telefoonnummers. Gedaan met het zoeken naar wie je best aanspreekt voor welk probleem. Via 1712 zet een professionele hulpverlener je meteen op het juiste spoor en wijst je de weg naar de persoon of dienst die jou kan helpen, bij jou in de buurt.

De voordelen van 1712 op een rij?

- Eén meldpunt, één aanspreekpunt.
- Eén nummer voor alle vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling.
- Eén nummer waar je elke dag tussen 9 en 17 uur terecht kunt.
- Eén nummer voor jong en oud, man of vrouw. Het meldpunt is er voor iedereen.
- Eén gratis en anoniem nummer. Je naam zeggen, hoeft niet. En van je gesprek is er geen spoor op je telefoon- of gsm- factuur.
- Eén team van hulpverleners zit klaar om naar jou te luisteren, te informeren en je zo snel en
zo goed mogelijk te begeleiden naar de juiste hulpverlener of dienst.

Enkele voorbeelden:

Mijn tante slaat haar zoon. Kan ik haar dat beletten?
Ik wil weg bij mijn man, die me mishandelt. Wat zijn mijn rechten?
Mijn ouders maken voortdurend ruzie. Ik slaap slecht. Wie kan me helpen?
Mijn buurman valt me lastig. Hoe pak ik dat aan?
Een jongen uit de zesde klas bedreigt me. Waar kan ik hulp vragen zonder dat hij het weet?
Ik ben 13 en aangerand en durf dat niet aan mijn ouders vertellen. Wat moet ik doen?

1712 is geen kliklijn, geen scheldlijn en ook geen protestlijn maar een meldpunt, een aanspreekpunt voor wie en vraag heeft over geweld, misbruik of mishandeling.